
Týden po anatomii sedím na brigádě v Curaproxu a kolem stánku probíhající dítě a za ním maminka křičící “Ančo, už dost! Já už nemůžu!” mi vrátily dost silný vzpomínky na mou vlastní přípravu. Myslim, že mám PTSD. Jsem si tim docela jistá.
Normálně se ze zkoušky vracím domů nadšená s giga krabicí na papíry a vsechno to jdu vyhodit do sběru. Anatomie mi tam ale leží doteď. A já do toho pokoje pro nic jiného, než pro věci, které potřebuju, abych mohla fungovat jinde, ještě ani nešla 🙂
Při zkoušce jsou přítomni dva. Kromě zkoušených teda. Jednak tam máte velkou hlavu anatomickou a pak nějakého přísedícího, většinou student vyššího ročníku, který Vám sem tam napoví. Mě napověděl jednou. Když se mě pan K. ptal, jestli je Sorgiusova uzlina pektorální nebo interpektorální skupina axilárních uzlin. Tipnu pektorální, přísedící na mě gestikuluje, že interpektorální, tak se opravuju na interpektorální. Jsou pektorální.

Zkouška samotná trvá.. no 😀 někomu 20 minut, já tam byla dvě hodiny. Ono je to hodně o zkoušejícím, pan K. má rád slovíčkaření, ač u zkoušky několikrát zopakuje, že “nechce slovíčkařit, ale..”. Na tenhle dotaz teda neodpovím. Taky může trvat sotva pět minut, kdy Vás u první otázkky prostě pošlou domů.
Jak dlouho se učit?
Další prima otázka. Já se učila o karanténě asi dva týdny tak 5 hodin denně. projela jsem celou anču jednou, až na smysly, pak se ale rozhodla jít na předtermín z histoly, a tak šla anatomie stranou (a díky bohu za tenhle krok, jinak bych anatomii neudělala, přísedící taky několikrát pana K upozornil, že už jsme opět hooodně v histole. Nebo ve fyziologii. Nebo ve fyzice.)

Po histologii jsem měla dva týdny depresi (nevim proč, udělala jsem ji za A a ještě mi bylo navrhnuto, jestli nechci dělat takovou tu asistentku na praktikách, tak asi taky ptsd) a pak se začala učit na 2.7. na anatomii. Před ní jsem se sesypala, stěhovala, rozcházela, scházela a tak jsem se rozhodla jít na letní termín, že budu víc v klidu a takový ty kecy, co v tu chvíli dávaj smysl. Každopádně jsem mezi tim stihla dalších 5 dní tvrdý příravy. Stihla jsem vše, až na smysly.
Takže můj datum byl 6.8. (oproti všeobákům mají zubaři v létě jen jeden termín, pak až tři v září, což je na jednu stranu fajn, jinak bych to zase 10x posunula)
Nebudu lhát, měla jsem to načtený všechno minimálně 5x. A jo, tentokrát jsem četla i ty smysly. Sice jenom jednou a sice jenom z Naňky, ale četla. A taky jsem byla ráda, že v kombu č. 37 otázka na smysly neni. Dohromady jsem nad tím strávila dejme tomu teda 3 intense týdny.

Vzhledem k tomu, že jsem asi zbytečnej puntičkář, jsem se týden před ančou přesvědčila, že budu šťastnější na dentální hygieně a že ale teda anču ještě dodělám, abych uzavřela prvák, ale že až v září, že to teď půjdu jen omrknout a fakt jsem na to nesáhla, nekreslila obrázky, neopakovala, nic. Ale ono je to asi normální, si být jistej, že ať si vylosuju cokoli, nemám šanci. Těch otázek je fakt dost, materiálů taky, když se nebudete učit jen z vypracek, je to ještě horší, protože v každé učebnici se klade důraz na trochu něco jiného a máte najednou pocit, že je důležité všechno, no a já vyprackám nějak nevěřila.
Z čeho se učit?
těch možností je tolik
Potřebujete umět: skelet a svaly, TS, DS, močopočo, mízní systém, srdce, cévy, CNS, PNS, smysly a topografii.
Za mě? Petrovický dva je perfektní, obsáhne TS, DS, urogenitál, srdce, cévy i mízu a je fakt čtivej. Mít jednu knížku na tolik otázek je motivující, ne?
PNS je dost na pohodu v Petrovickým 3
Smysly jsem “dělala” z Grima
Skelet a svaly.. no, nejen pro zubaře si myslim, že s přehledem stačí Naňka, ale musíte doplnit hlavu a krk – Čihák 1. Začátky a úpony ničeho, než našich svalů neřešit, ztracený čas. Zato fakt nazpaměť umět přesné začátky, úpony žvýkacích, inervaci i cévní zásobení, co dělaj, všechno.
CNS je debilní všude, ale takový skripta z Hradce jsou dost milý. Všem svatý minimum se mi vůbec nelíbilo.
Na topo můžete sáhnout po pátém Grimovi nebo skripta na pitevnu zimní i letní nejsou k zahození.
Drtivá většina se učila i během roku z memorixu. Já nevim. Ono to asi stačí, ale je to hrozný. Jsou tam chyby, je toho málo, za mě těžký ne.
Den D : zkouška od 8.30, s kolegyní kafe v 7.30, já vyspinkaná do růžova, naprosto v klidu (bez sarkasmu), ujistily jsme se, že druhý termín je taky v pohodě a vyrazily jsme podpořit ty, kteří to brali ten den vážněji. Odevzdala jsem svůj CoKdybyNáhodouXanax kolegyni a ve chvíli, kdy mi bylo sděleno, že mě zkouší onen přednášející, který řekl “Víte kolegové, já bych ani kuřeti neublížil.. ale vy mi jako kuřata skutečně nepřipadáte” mi to už přišlo fakt jen komický.
K němu jsme šli tři, já jako druhá, kávová kolegyně přede mnou. Vylosovali jsme si otázky a hurá na potítka. Číslo 37. Ok, nemám tušení, co to je, protože jsem neměla přečtený ani otázky, natož kombinace, jen vím, že všichni vždycky říkali, že do 20. kvadrupletu je to v pohodě.
Tak mi to nadiktoval.
37.
Lymfa končetin
Plíce – inervace, cévní zásobení, syntopie
Komorový systém, liquor, punkce
Svaly a fascie krku, řez krkem.
V tu chvíli, jsem si říkala, že bych teoreticky ke všemu něco říct zvládla, že to teda zkusim.
Dala jsem si asi půl hodiny na přípravu, nespěchala jsem, oni na mě netlačili, popsala jsem šest papírů a přihlásila se na zkoušení.
“Tak začněte s tím CNS, s tím já začínám rád”
-Chápu, ať si nemarníme čas.
“Kolegyně, vyjadřujete se naprosto přesně.”
A tak jsme začali. Tím, že jsem byla naprosto v klidu, to byla i docela sranda. Nebo alespoň mně a přísedícímu to vtipný občas přišlo.
Ono totiž po tom mým úvodu a zhodnocení mých profesionálních nákresů začalo pověstné doptávání se.
Co je to ependym?
-pane doktore, já vím, že chcete slyšet, že je to epithel, ale on není.
Jak jako není? co by to bylo
-On totiž ependym nemá bazální laminu, jak by to mohl být epithel.
Je to epithel. Jdeme dál.
Co je to liquor?
-no to je v podstatě lymfa CNS
Dejme tomu, ale co to je?
-no je to produkt plexus choroideus, který se tvoří v mozkových komorách, teče tudy a tudy, pak jde tam a tam v CNS plní funkci mechanickou, obrannou, metabolickou,…..blabla.
To já to chápu, že to máte načtený, ALE CO TO JE?
-myslíte jako tekutina?
AAno kolegyně, je to tekutina. A co dělá tekutina?
-teče
A teče liquor?
-nevim
achjo.
Proč je liquor žlutej?
..a tak nějak furt dokolečka.
Když jsme se dostali k tomu, že to teda umím, tak mi zapsal známku do indexu. Do mého až na druhý pokus a popřál mi hezké léto.
Suma sumárum? Neskutečně příjemná zkouška 🙂 Bez nadsázky, sarkasmu i ironie. Jen se prostě člověk asi nesmí nechat a hrát tu hru taky.
Další citace:
Fakt nejste z Moravy? Tam je skupina žen, která mě nesnáší, připomínáte mi jednu z nich.
Možná přemýšlejte potichu, koneckonců jste u zkoušky a já musim na ty Vaše ..ehm.. výroky, reagovat.
Kolegyně, uměla jste to. Je to na C, chcete doplňující otázky? Buď to bude za B nebo Vás vyhodim.
-Tak za C prosím.
No ale kolegyně to je škoda, vždyt to umíte.
-Tak mi dejte známku, jako že to umím.
Kolegyně to přece nejde. Ale až budete v politice, zvolím Vás.
